Op donderdag 27 mei waren wij uitgenodigd door Scania Nederland voor de Test & Drive van de Scania R590 V8 en de Scania 770S V8. De R590 was hierbij uitgevoerd met het nieuwe motorblok en versnellingsbak. De uitgestippelde route door de Ardennen bleek perfect om de beide voertuigen eens goed aan de tand te voelen.
Het is 8.45 als wij arriveren bij de Baraque de Fraiture. Waar wij met 14 graden uit Nederland vertrokken, geeft de temperatuurmeter nu slechts 7 graden aan. Daarbij is het erg mistig. We begroeten de gastheer voor vandaag, Nico, en besluiten eerst even een warme versnapering te nuttigen in de Friterie. Niet veel later doemen de twee demovoertuigen op in de dichte mist. Demochauffeur Johan stuurt de R590 de parkeerplaats op en Guy volgt met de 770S. Nadat ook de Belgische journalist is gearriveerd kunnen we vertrekken. Ik mag mij allereerst vermaken met het paradepaardje van Scania met het grootste motorvermogen. De truck is afkomstig van het Scania Democenter in Södertälje. Met de dubbellucht uitgevoerde sleep-as is het een stoere verschijning. De 3 assige starre oplegger is uiteraard geladen en het totaalgewicht komt uit op 40 ton.
We nemen de N30 en gaan een stuk over de oude rijksweg. Een mooie slingerende weg door diverse dorpjes. Na ongeveer een half uur draaien we de snelweg weer op en kunnen de 770 paarden flink aan de bak. Met speels gemak bestijgt de achtcilinder de heuvels en al snel laten we een groot aantal trucks achter ons. De kruissnelheid komt niet onder de 77 km/h. De retarder doet goed zijn werk in de afdalingen.
Het is tof om eens een route te rijden waar de truck perfect tot zijn recht komt. Voor de Scania S730 waar ik zelf mijn werk mee mag doen is de Beneluxtunnel de grootste uitdaging. De afslag naar de pleisterplaats komt weer in zicht en na een snelle bak koffie mag ik in de Scania R590 plaatsnemen.
Het model dat dat meeste noviteiten huisvest. Demochauffeur Johan geeft uitgebreid uitleg over de (veiligheids)systemen waarna we voor de tweede keer de testroute afleggen. Meteen bij het wegrijden valt het op hoe licht de truck zich laat besturen. Verantwoordelijk hiervoor is de Electrically Assisted Steering functie, die bij lage snelheden in werking treed. Met 590 pk, een nieuw motorvermogen uit de reeks 530, 590, 660 en 770 pk, komen we ook geladen vlot met het verkeer mee. Anne rijdt ook nu voorop en verzorgt het camerawerk. Op een zeker moment moeten we even stoppen voor wegwerkzaamheden. Een goed moment om de Adaptive Cruise Control te testen, deze volgt namelijk het voertuig wat voor ons rijdt tot 0 km/h. En inderdaad, de auto voor ons gaat rijden en wij trekken ook weer keurig op.
Eenmaal weer op de snelweg heeft de truck weinig moeite om met het verkeer mee te komen. De nieuwe versnellingsbak schakelt soepel en kiest haast onmerkbaar de juiste en zuinigste versnelling. Op de hoofdweg probeer ik tevens het Lane Keep Assist systeem uit, waarbij er automatisch het midden van de weg wordt aangehouden. De Lane Departure Warning with Active Steering grijpt in zodra er van de rijbaan wordt afgeweken. Tot slot is er nog het Lane Change Collision Prevention systeem, die een signaal geeft wanneer er zich iets in de dodehoek bevindt zodra je wilt afslaan. We bereiken voor de tweede maal de afslag naar de Baraque en na de lunch zetten wij koers naar Nederland. De 770S zal terugkeren naar het Democenter in Zweden en de R590 zal zijn tournee vervolgen in Frankrijk.
Wij bedanken Scania Nederland voor de mogelijkheid en leerzame dag.
Tekst & foto's: Tim van Langen